Go with the flow

Ik denk dat ik er klaar voor ben! Ja, voor die derde marathon, na New York en Amsterdam, ga ik op zondag 7 april in Rotterdam die uitdaging wederom aan. Waarom? Omdat het kan!

In de afgelopen 2 1/2 jaar heb ik met uitzondering van de ziekenhuisweken zo’n 3-5 keer per week gewandeld of hardgelopen. Het tempo, afstand en duur afhankelijk van wat mijn lijf toe liet. De marathontrainingen voor New York en Amsterdam volgde ik netjes volgens het schema dat ik van een heel ervaren ultra-loopster had ontvangen. En dat werkte, het gaf me vertrouwen en ik leerde er enorm van! De eindstreep werd gehaald, wat ongelooflijk genieten onderweg, maar oh zo pittig, zowel fysiek als mentaal. Maar dat vergeet je wonderbaarlijk snel als je na 4 uur en 37 minuten in New York en na 4 uur en 21 minuten in Amsterdam de finish over gaat…

In 60 dagen klaar voor de marathon

Dit keer deed ik het anders. Door omstandigheden, omdat ik deze marathon niet ruim van te voren had gepland. Ongeveer 7 weken geleden ontving ik een heel bijzonder appje. Van hardlooptrainer Marije Stenstra, die helaas haar inschrijving voor Rotterdam door onverwachte behandelingen moest laten gaan. Ze vroeg of ik voor haar in de plaats wilde gaan… Geen moment twijfelde ik, tuurlijk wilde ik dat. Er zaten al vele langzame hardloopuren in mijn benen, ook al had ik voor 2019 (nog) geen doel voor ogen. Fit zijn en blijven was mijn motto voor zolang ik kon. Dat ik in 9 weken mezelf klaar zou gaan stomen voor een marathon zag ik dan ook eigenlijk wel zitten. De duurloopjes zou ik gaan uitbreiden met een wekelijkse intervaltraining, een extra lange duurloop en niet te vergeten de wekelijkse bootcamp in het park. Samen gaan we ervoor, elk voor een ander doel, het motiveert en het maakt sterk.

Niet veel eerder had ze via de opleiding die ik had gedaan, Trainenmetkanker.nl, mij gevonden en wilde graag voor haar vlog een interview opnemen. Beiden bleken we een enorme passie voor hardlopen te hebben en wilden dat graag in combinatie met onze ziekte kanker zo optimaal mogelijk inzetten. Het helpt om bijwerkingen en vermoeidheid te verminderen en de kwaliteit van leven te vergroten. Helaas ben je soms genoodzaakt een stapje terug te doen, maar blijven bewegen binnen de mogelijkheden is daarin onze wijze les.

De laatste trainingsweek

Afgelopen week was mijn laatste echte trainingsweek. En dat deed ik op het zonnige Curacao. Wat een feest! Zoals de gehele voorbereiding voor de marathon deed ik deze week ook op gevoel. Kijken hoe het gaat en waar ik zin in had. Alle tijd had ik, dus koos ik voor de vroege ochtend waarin de temperatuur nog redelijk was. Door het tijdsverschil was ik vroeg wakker en wilde gelijk de omgeving gaan verkennen. Op naar de Caracasbaai vlakbij Jan Thiel. Een plek waar in de vroege ochtend veel locals wandelen, fietsen, sporten en zwemmen. Leuk om mee te gaan in het ritme. Te zien hoe ze gebruikmaken van de omgeving, er bootcamp gegeven wordt met oude autobanden, lekker onder een boom in de schaduw, muziekje aan en heel veel lol! Ik vond het heerlijk en sprong uiteindelijk elke ochtend mijn bed uit voor een rondje in de de buurt.

Op een ochtend stuitte ik op allemaal kunstenaars, die rustig een mooi plekje hadden uitgezocht om te schilderen. Het bleek onderdeel te zijn van het internationale Plein Air Festival dat twee-jaarlijks wordt gehouden. Tien dagen lang zitten de kunstenaars op verschillende plekken in de omgeving van Willemstad, een erg leuke variatie onderweg. Niet altijd kon ik lopen waar ik wilde, de loslopende honden zorgden soms voor een rechtsomkeer en een nieuwe route. Tussendoor zocht ik leuke plekjes op om spierversterkende oefeningen te doen en sloot ik de meeste keren af met een heerlijk verkoelende duik in zee! Deze trainingsweek van toch ruim 40km, eindigt met een wandelrondje over de John F. Kennedy Boulevard. Ideaal voor wandelaars en hardlopers, een mooie route langs zee met een heerlijk fris windje, tenminste als je ‘s ochtends vroeg gaat. Een perfect rondje van bijna 5 km. Mijn lijf voelt na zo’n fantastische week in topconditie! De komende twee weken is taperen, minder trainen, zodat ik over twee weken in optimale staat aan de start in Rotterdam zal staan.

Marije, ik heb er zin in. Tot bij de finish, dan ga ik het stokje aan je overdragen!

Sportieve groet, Ulrika

#ikloopvoorjou #samensterk

2 reacties op ‘Go with the flow

  1. Mooi om te lezen dat je er klaar voor bent lieve mooie krachtige Ulrika.
    Geniet van deze marathon…je bent er klaar voor.
    Enorm trots op jou🙏🏻🏃‍♀️😘

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.